Harga roadtax kereta honda city

Harga roadtax kereta honda city. Berapakah harga bagi kereta jenama honda city yang menjadi pilihan atau bakal dimiliki oleh anda ?

Sememangnya setiap dari kita yang mempunyai sesebuah kereta perlu mengetahui tugas setelah memilikinya.

Pelaksanaan dalam cukai jalan raya atau roadtax kereta adalah tanggungjawab bersama sebaik saja tempohnya telah pun tamat.

Jika terlepas atau terlewat menghidupkan roadtax kereta pasti akan memberikan masalah terutamanya dari segi keselamatan kereta anda.

Mengapa perlu menghidupkan roadtax kereta honda city ?

Salah satu mengapa anda perlu hidupkan roadtax kereta honda city 1.5 anda adalah kerana ianya merupakan syarat wajib sekiranya ingin membuat claim insurans.

Bukan saja bagi kereta honda city anda, malah kesemua kereta jenama berbeza di atas jalan raya memerlukan roadtax kereta.

Andai kereta lain tidak menghidupkan roadtax kereta dan menyebabkan kemalangan, pasti akan menyusahkan pihak yang terlibat dengan kemalangan kerana tidak boleh membuat claim insurans kereta ke atas kereta tersebut.

Anda pasti ingat hanya saman semata-mata. Namun, perkara wajibnya renew roadtax kereta ini lebih kepada kemudahan sekiranya kereta anda terlibat dengan kemalangan.

Renew roadtax kereta tetap menjadi kewajipan bersama walaupun anda menghidupkan insurans kereta 3rd party.

Berapakah harga roadtax kereta honda city ?

Kembali kepada fokus kita iaitu harga roadtax kereta honda city 1.5 ini tidaklah mahal kerana cc enjinnya.

Cc enjin bagi kereta honda city hanyalah sebanyak 1500cc. Merujuk data dari cc enjin ini merupakan dalam kategori harga roadtax kereta honda city berjumlah RM90 sahaja.

Tempoh untuk harga roadtax kereta honda city ini adalah dalam tempoh 1 tahun penggunaan sahaja.

Jika 9 tahun anda menggunakan kereta honda city ini, maka harganya tetap RM90 bagi setiap tahun.

Bolehkah terus membayar lump sum harga roadtax kereta honda city ?

Mungkin ada yang terfikir dan bertanyakan jika harga roadtax honda city adalah sama tiap tahun, adakah boleh untuk renew roadtax honda city bagi tempoh mengikut tahun yang diinginkan seperti 9 tahun ?

Sememangnya adalah tidak boleh. Hal ini demikian, roadtax kereta honda city hanya dibolehkan renew untuk tempoh 6 bulan dan 12 bulan sahaja bagi tempoh setahun.

Jika anda sudah membayar harga roadtax kereta honda city bagi tempoh 9 tahun, maka harganya akan menjadi lebih mahal. Malah, jika di bawah tempoh 9 tahun itu anda ingin menjual kereta tersebut menjadi rugi dan untung kepada pemilik kereta yang baru.

harga roadtax kereta honda city

Posted

in

by

Tags:

Comments

Leave a Reply