Harga roadtax persona 1.6 berapakah ?

Harga roadtax persona 1.6 . Berapakah harga roadtax kereta persona 1.6 yang perlu anda ketahui sebelum anda nak hidupkan roadtax kereta persona anda ?

Di sini anda pasti ingin membuat survey terhadap harga roadtax persona 1.6 sama ada anda telah memilikinya atau baru saja nak beli kereta persona 1.6.

Memang anda telah mengambil langkah bijak untuk hadirkan diri ke artikel ini supaya anda dapat tahu tentang harga roadtax persona 1.6 ini.

Ada berapa model kereta proton persona 1.6 yang telah keluar di negara kita ?

Kereta proton persona di negara kita sudah mencapai 2 jenis model. Ia bermula keluarannya pada tahun 2007 iaitu proton persona generasi pertama.

Manakala, setelah lama kemudian generasi pertama proton persona bertapak, bermula sekali lagi kelahiran terbaru iaitu proton persona generasi kedua pada tahun 2016 hinggalah sekarang.

Kedua buah proton persona 1.6 model lama dan model baru ini berenjin 1600cc atau 1.6cc iaitu sama keupayaan enjinnya.

Yang membezakannya adalah model lama merupakan enjin 1.6 Campro manakala, model terbaru menggunakan enjin 1.6 VVT.

Berapakah harga roadtax persona 1.6 sebenarnya ?

Di bawah merupakan harga roadtax kereta persona 1.6 yang boleh anda rujuk :

PerkaraCatatan
EnjinDalam geran 1597cc atau 1.6cc
Harga roadtax persona 1.6RM90 (12 bulan)
Harga roadtax persona 1.6RM45 (6 bulan)
Jadual 1

Ada ke beza harga roadtax kereta persona 1.6 bagi model lama dan model baru ?

Tiada sebarang perbezaan dari segi harga roadtax kereta persona 1.6 dahulu dan sekarang. Anda akan dapati jika dulu anda gunakan kereta persona model lama harga roadtaxnya berjumlah RM90.

Jika anda menambahbaik dan menukar dari model lama kepada model baru kereta persona 1.6 ini, harga roadtax persona 1.6 tetap sama dikenakan oleh pihak pihak JPJ iaitu RM90 juga.

Apakah dokumen yang diperlukan untuk anda nak hidupkan roadtax kereta persona 1.6 ini ?

Senarai dokumen semasa anda nak hidupkan roadtax kereta persona 1.6 ini pastinya anda memerlukan beberapa perkara. Ini adalah bagi mengelakkan kesilapan semasa menghidupkan roadtax kereta.

Jangan pelik sekiranya anda boleh terhidupkan roadtax kereta orang lain dengan kesilapan hampir persamaan nombor plat kenderaan.

Justeru, dokumen inilah yang amat penting bagi mengelakkan kecuaian dari pihak anda sendiri. Antara dokumen nak hidupkan roadtax kereta persona 1.6 adalah :

  1. Kad pengenalan anda sebagai pemilik. (jika anda wakil, wajib juga membawa kad pengelanan original)
  2. Geran kereta original atau salinan geran atau polisi insurans terkini merujuk kepada kereta yang ingin anda hidupkan roadtax kereta tersebut.
  3. Wang tunai atau kad bank (kad debit) bagi tujuan pembayaran.
harga roadtax persona 1.6

Posted

in

by

Tags: