Harga roadtax motor dan insuran

Harga roadtax motor dan insuran. Setiap dari kita yang memiliki sebuah motor atau pun lebih perlu menghidupkan roadtax motor untuk setiap tahun.

Selama mana kita menggunakan motor tersebut di atas jalan raya, adalah diwajibkan untuk membuat roadtax motor dan insurans.

Sama ada harga roadtax motor mahupun harga insuran motor, ia tetap menjadi satu harga roadtax motor dan insuran secara keseluruhan harganya.

Nilai pada harga roadtax motor dan insuran

Tujuan hidupkan roadtax dan insurans motor adalah kerana memberi keutamaan kepada perlindungan iaitu motosikal yang anda gunakan.

Jika tiada roadtax motor bermakna tiadalah insurans motor. Tetapi jika ada insurans motor, belum tentu ada roadtax motosikal.

Justeru, objektif utama bagi sesebuah undang-undang dilaksanakan adalah bagi menyelesaikan masalah sekiranya berlaku kemalangan. Apakah motor anda boleh dibaiki sama ada menggunakan insurans motor sendiri atau insurans motor pihak yang terlibat ?

Persoalan tersebut diberikan keutamaan supaya tiada sebarang kerugian oleh mana-mana pihak terutama kepada motor anda sendiri.

Jika motor anda dilanggar oleh motor lain, anda boleh membuat claim pada insurans motor pihak yang bersalah tersebut.

Apakah faktor mempengaruhi sesebuah harga roadtax dan insuran motor ?

Berikut merupakan faktor kepada sesebuah harga roadtax dan insuran motor :

  1. Jenis motor yang dimiliki
  2. CC enjin motor
  3. Peratusan Ncd motosikal
  4. Market value semasa motor
  5. Umur pemilik
  6. Tahun keluaran motor

Di atas merupakan antara kesan terhadap harga roadtax insuran motor anda. Setiap pemilik tidak sama harga insurans dan roadtax motor ini secara keseluruhannya.

Kerap kali terutamanya adalah pada harga insurans motor. Untuk harga roadtax motor hanya dari faktor cc enjin motor sahaja.

Harga insuran motor pejabat pos

Bagaimana pula dengan harga insuran motor pejabat pos ? Terdapat perbezaan jika anda buat harga insurans motor secara online, pada agent insurans, branch insuran dan juga harga insuran motor pejabat pos.

Akan tetapi perbezaan harga roadtax motor dan insuran tidaklah banyak dan ketara dibandingkan dengan tempat-tempat buat roadtax motor tadi.

Harga insuran motor pejabat pos membezakan dari segi cas perkhidmatannya. Setiap dari harga insuran motor pejabat pos yang dipersetujui, anda perlu membayar cas perkhidmatan sebanyak RM2.50.

Harga ini tidak termasuk harga insuran motor pejabat pos yang sebenar kerana ianya terlalu subjektif dan bergantung kepada ciri-ciri faktor yang mempengaruhi harga insuran motor itu sendiri.

harga roadtax motor dan insuran
Harga roadtax motor dan insuran


Posted

in

by

Tags:

Comments

2 responses to “Harga roadtax motor dan insuran”

  1. […] Harga roadtax motor dan insuran untuk motor berenjin 250cc ini pula adalah dalam kategori terbaik. Dengan kuasa enjin yang agak besar bagi pemula motor besar, anda amat sesuai menggunakannya sebagai motor harian untuk ke tempat kerja lebih-lebih lagi melalui kawasan trafik yang teruk. […]

  2. […] proses harga roadtax motor dan insuran dapat dilakukan dengan baik dan puas […]

Leave a Reply