Harga roadtax motor ex5 berapa ?

Harga roadtax motor ex5. Berapakah nilai bagi harga roadtax motor bagi honda ex5 yang boleh anda ketahui sebaik sahaja ianya perlu anda renew ?

Salah satu kos yang perlu anda belanjakan dalam menggunakan sebuah motosikal honda ex5 adalah harga roadtax motor ex5 itu sendiri.

Jika anda tidak biasa menghidupkan roadtax ex5, maka anda boleh rujuk disini sebagai langkah awal sebelum membuat roadtax motor ex5 anda.

Begitu juga dengan sudah biasa membuat roadtax ex5 ini, terkadang terlupa akan harga renew roadtax motor ex5 disebabkan ianya dilakukan setahun sekali.

Berapakah harga roadtax motor ex5 sebenarnya ?

Bila anda bercakap mengenai harga, maka ianya merupakan sesebuah jumlah yang perlu anda bayar.

Bayaran bagi harga roadtax ex5 telah ditetapkan oleh pihak berwajib berdasarkan cc enjin motor ex5 anda.

Setiap motosikal pasti mempunyai jumlah cc enjin yang berbeza. Namun, penetapan untuk harga dalam roadtax motor ex5 ini telah diletakkan dalm satu kategori.

Kategori tersebut adalah di bawah cc enjin 150cc dan ke bawah. Motor honda ex5 mempunya beberapa cc enjin seperti 100cc dan juga 110cc.

Harga roadtax motor ex5 tersebut berjumlah RM2 sahaja bagi tempoh 12 bulan atau 1 tahun. Ianya perlu diperbaharui setiap tempoh 1 tahun ini dengan harga roadtax ex5 yang sama.

Di manakah tempat untuk anda membuat bayaran roadtax motor bagi ex5 ?

Antara tempat untuk anda membuat bayaran untuk roadtax motor ex5 ini adalah seperti berikut :

  1. Jabatan Pengangkutan Jalanraya (JPJ)
  2. Agent roadtax
  3. Online di website seperti Bjak, Myeg, MyJpj dan lain-lain lagi

Ketiga tempat di atas boleh anda lakukan bagi urusan menghidupkan roadtax motor ex5 anda. Urusan adalah mengikut waktu bekerja yang telah ditetapkan.

Apakah cara pembayaran bagi harga roadtax motor ex5 semasa anda ingin menghidupkannya ?

Pada zaman teknologi sekarang, anda mempunyai beberapa cara bagi membuat pembayaran untuk harga renew roadtax motor ex5 anda. Antaranya adalah :

  1. Pembayaran roadtax ex5 secara tunai.
  2. Online transfer.
  3. Menggunakan kad debit/kad kredit.

Ketiga cara pembayaran di atas boleh anda manfaatkan mengikut tempat yang anda renew roadtax motor ex5.

Contohnya, di Jpj anda mempunyai 2 pilihan pembayaran harga roadtax ex5 iaitu secara tunai dan juga menggunakan kad debit.

Manakala, sekiranya anda melakukan online di website seperti Myeg, anda hanya dibenarkan melakukan pembayaran dengan online transfer dan kad debit/kad kredit sahaja

Adakah terdapat pilihan bagi tempoh untuk mendapatkan harga roadtax ex5 lebih murah ?

Tempoh bagi anda yang ingin renew roadtax ex5 hanya dua sahaja iaitu 6 bulan dan juga 12 bulan.

Pilihan melakukan 6 bulan sebaiknya tidak dilakukan bagi mengelakkan masalah tidak sama tarikh dengan tempoh insuran motor ex5 anda.

Anda masih boleh melakukan dengan membayar harga roadtax motor ex5 selama 6 bulan, namun ianya tidak berbaloi kerana harganya tetap sama.

Harga roadtax dan insuran motor ex5 anda tidak akan berubah langsung kecuali disebabkan oleh faktor tidak dapat dielakkan untuk menghidupkan roadtax ex5 bagi 6 bulan.

harga roadtax motor ex5


Posted

in

by

Tags:

Comments

One response to “Harga roadtax motor ex5 berapa ?”

  1. […] harga roadtax motor ex5 ini adalah di bawah senarai harga roadtax motor cc enjin motosikal 110cc. Berapa harga roadtax […]

Leave a Reply