Senarai harga insuran kereta mengikut cc

Senarai harga insuran kereta mengikut cc. Berapakah harga insuran kereta sekiranya anda mempunyai perbezaan dari segi kapasiti cc enjin kereta ?

Wujudkah senarai harga insuran kereta mengikut cc walaupun anda menggunakan kereta yang berlainan ini ?

Sebenarnya bukan tiada senarai harga insuran kereta mengikut cc ini. Ianya adalah lebih kepada banyak faktor bagi sesebuah harga insurans kereta itu menjadi berubah-ubah walaupun cc enjin yang anda gunakan itu adalah sama.

Contoh mudah adalah, anda menggunakan kereta honda civic 2.0cc, manakala rakan anda menggunakan kereta honda accord 2.0cc.

Adakah harga insuran kereta bagi kedua buah kereta ini adalah sama ? Jawapannya adalah tidak sama sekali.

Faktor perubahan kepada sesuatu harga insuran kereta

1. Jenis kereta yang anda gunakan

Setiap kereta mempunyai ciri-cirinya yang berlainan. Terutamanya adalah jenis kereta berdasarkan jenama kereta yang anda gunakan.

Contoh jenama kereta berbeza adalah Toyota Vios dan juga Honda City.

2. Market value pada tahun ini

Market value bagi setiap kereta juga adalah berlainan bergantung kepada banyak faktor antaranya adalah pasaran, permintaan serta perlindungan yang diperlukan bagi cover insurans kemalangan semasa.

3. Harga insuran kereta mengikut cc

CC enjin juga memainkan peranan penting bagi sesebuah harga insurans kereta itu sendiri. Semakin besar cc enjin kereta anda, semakin besar cover perlindungan insuran yang diperlukan oleh anda.

Perlindungan insurans tentunya dari sudut jika berlaku kemalangan. Segala kos membaiki atau mengganti perlu dimasukkan ke dalam harga insuran kereta supaya tidak menjadi masalah untuk claim kemudian.

Senarai harga insuran kereta mengikut cc yang boleh dijadikan contoh jika anda ingin membandingkan perbezaan hanya dari segi cc enjin

Berikut merupakan senarai harga insuran kereta mengikut cc berdasarkan jenama kereta, tahun, NCD, market value yang sama namun berbeza cc enjinya.

senarai harga insuran kereta mengikut cc
Senarai harga insuran kereta mengikut cc

Gambar di atas merupakan anggaran bagi harga insuran kereta mengikut cc yang boleh anda jadikan panduan. Panduan di sini bermaksud perbezaan dari segi harga insurans kereta yang boleh anda dapati melalui beza cc enjin.


Posted

in

by

Tags:

Comments

2 responses to “Senarai harga insuran kereta mengikut cc”

  1. […] anda terfikir ada ke senarai harga insuran kereta mengikut cc ini ? Selalunya hanya roadtax kereta sahaja akan berbeza kerana mengikut […]

  2. Rashwan avatar

    Sangat bagus infonya.