Harga roadtax motor 650cc

Harga roadtax motor 650cc. Berapakah jumlah bagi sesebuah harga roadtax motor untuk motosikal yang mempunyai bacaan enjin sebanyak 650cc ?

Untuk berada di atas jalan raya secara sah, motor anda hendaklah mempunyai cukai jalan atau roadtax motor yang masih hidup.

Kesilapan daripada terlupa menghidupkan roadtax motor boleh mengakibatkan pelbagai perkara buruk.

Bukan sahaja untuk anda, malah bagi orang lain sekiranya terlibat dalam sesuatu kemalangan jalan raya.

Justeru, hidupkan roadtax motor 650cc anda setiap kali ianya telah tiba tempoh tamat. Lebih baik untuk anda renew roadtax motor 650cc ini seminggu lebih awal.

Penggunaan roadtax motor 650cc

Setiap pemilik motor yang boleh dikatakan panggilan sebagai motor besar ini amat jarang sekali yang menggunakannya untuk kegunaan harian.

Kebanyakkannya para pemilik motosikal besar iaitu motor 650cc ini akan menggunakan motor tersebut pada hujung minggu sahaja bagi sesi ride secara solo mahupun berkumpulan.

Motor 650cc yang menjadi pilihan para pemilik di negara kita

Ada beberapa jenama dan model motosikal yang berbekalkan enjin 650cc di negara kita. Antara motor 650cc tersebut adalah seperti berikut :

  1. Honda Cbr650R
  2. Kawasaki Ninja650
  3. Kawasaki Versys 650
  4. Kawasaki Er6n 650

Ada banyak lagi pilihan lain motor yang mempunyai 650cc yang berkemungkinan bakal anda beli. Apa yang penting adalah enjin yang digunakan adalah 650cc.

harga roadtax motor 650cc

Berapakah harga roadtax motor 650cc ?

Penetapan sesebuah harga roadtax motor adalah mengikut penjadualan yang diberikan pihak Jpj sendiri.

Harga roadtax motor 650cc adalah berdasarkan jumlah cc enjin yang telah dibekalkan dan ianya menjadi rujukan untuk menentukan jumlahnya.

Oleh itu, harga roadtax motor 650cc adalah berjumlah RM250 sahaja. Harga roadtax ini adalah tertaklum bagi tempoh 1 tahun atau 12 bulan.

Harga roadtax motor 650cc ini belum termasuk lagi harga insurans motor 650cc dimana ianya bergantung kepada beberapa faktor lain.

Bagaimana cara untuk mendapatkan harga roadtax motor 650cc yang murah ?

Satu-satunya pilihan yang anda ada ketika memiliki motosikal berkuasa besar adalah dengan menghidupkan roadtax dengan lebih murah.

Murah adalah dari segi tempohnya telah dibahagi kepada dua bahagian. Malah, harga roadtax motor 650cc juga turut boleh dibahagi kepada dua kali pembayaran.

Harga roadtax motor 650cc untuk tempoh 6 bulan adalah sebanyak RM125 sahaja. Pada 6 bulan seterusnya adalah RM125.

Adakah terdapat cas denda sekiranya terlewat membayar harga roadtax motor 650cc ?

Tiada sebarang cas tambahan bakal dikenakan pada harga roadtax motor 650cc sekiranya ianya terlewat untuk dihidupkan.

Namun, ianya adalah berdasarkan terma dan syarat semasa yang hanya digunakan pada harga roadtax motor sahaja.


Posted

in

by

Tags:

Comments

One response to “Harga roadtax motor 650cc”

  1. […] bagi nak survey harga roadtax motor 650cc yang bagi pemula boleh bandingkan harga dengan memastikan cc enjin motor di bawah 800cc ini yang […]

Leave a Reply