Harga insurans kereta 3rd party

Harga insurans kereta 3rd party merupakan harga yang paling murah. Syarikat insurans berlumba-lumba menawarkan harga insuran paling murah bagi kereta 3rd party ini.

Namun, adakah semua harga insuran 3rd party kereta boleh dibuat oleh semua kereta ?

Harga insurans kereta terpakai

Sememangnya kategori kereta terpakai digunakan hanya untuk kerja-kerja seperti mengangkat barang berat. Pilihan untuk renew insurans kereta paling murah adalah insurans 3rd party kerana ia kurang mempunyai sentimental value berkaitan keselamatan.

Nama pun insurance kereta paling murah, sudah tentu ia tidak mengira apa dah. Yang penting roadtax kereta dapat dihidupkan. Serta, harga insuran third party kereta tidak membebankan pemiliknya.

harga insurans kereta 3rd party
Harga insurans kereta 3rd party

Kebaikkan harga insurans kereta 3rd party

1. Menjimatkan

Bagi rakyat marhean, kos yang tinggi bagi membeli insurans menjadi suatu beban. Jika insuran third party paling murah ini dikekalkan, ia sangat membantu bagi mengurangkan pemilik kenderaan tidak memperbaharui insurans.

Pilihan insuran paling murah ini memberikan pilihan kepada pemilik kereta untuk menghidupkan roadtax segera.

2. Tiada roadtax insurans

Tiada lagi terkecuali pemilik kereta untuk tidak menghidupkan insurans dan roadtax. Dengan roadtax kereta harga yang mampu milik dan seminimanya akan mengurangkan kes saman pada masa akan datang.

3. Kurang saman

Jika harga insurans kereta 3rd party ini dibolehkan secara menyeluruh, maka berkurang lah saman yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa atas sebab tiada roadtax insurans.

4. Tiada kerugian pihak 3rd party

Tiada kerugian dari segi NCD (No Claim Discount) kepada pemilik kereta yang menjadi mangsa kemalangan atas faktor, kereta yang bersalah tidak mempunyai sebarang insurans.

Jika berlaku perkara seperti kemalangan, anda tidak perlu risau kerana setiap kereta mempunyai perlindungan insurans walaupun mereka membeli dengan harga insurans kereta 3rd party.

Risiko membeli insurans kereta third party

Murah sangat murah harga insurans kereta 3rd party. Boleh kata 5 lipat kali ganda dari harga 1st party. Namun, apa risiko yang harus ditanggung oleh pengguna kereta 3rd party?

1. Keselamatan kenderaan sendiri

Bayangkan anda memandu kereta yang tiada brek. Memang menakutkan. Tiada langsung jaminan kepada diri anda jika berlaku kemalangan jiwa dan kenderaan sendiri.

2. Keselamatan kenderaan lain

Jika berlaku kemalangan akibat dari kita sendiri dan melibatkan kenderaan lain merupakan suatu benda yang tidak dapat dielak. Namun, di situasi kita sebagai pembeli 3rd party insurans tidak dapat menampung kos pembaikan kenderaan kita sendiri.

Malah lebih teruk, harga bagi insuran kereta 3rd party menjadi lebih tinggi dengan kadar NCD 0%.

3. Syarikat insurans

Syarikat insurans terpaksa menaikkan harga bagi pengguna yang ingin membeli insurans 3rd party. Tiada lagi istillah insurans kereta paling murah.

Harga insurans kereta 3rd party mempunyai kelebihan dan kelemahan masing-masing. Ianya bergantung kepada cara kita cermat menggunakannya walaupun kita membeli insurans paling murah.

Syarat membeli dengan harga insurans kereta 3rd party

Bukan semua kereta dibolehkan untuk membuat insurans kereta 3rd party. Namun, jika anda menepati syaratnya, anda boleh membeli dengan harga insurans kereta 3rd party ini.

Antara syarat untuk mendapatkan harga insuran kereta third party adalah :

  • Tahun kereta sudah melebihi 10 tahun dan ke atas
  • Kereta yang mempunyai NCD 0%
  • Insurans tamat tidak melebihi 30 hari dari tarikh tamat insurans sebelumnya.

Ketiga-tiga syarat di atas adalah mengikut terma dan syarat semasa syarikat insurans. Perubahan boleh dilakukan oleh pihak syarikat insurans mengikut kesesuaian semasa.

Harga insurans kereta 3rd party tentunya boleh diberikan kepada kereta-kereta yang baru. Namun, anda perlu rajin membuat survey sebut harga insurans kereta pada syarikat insuran manakah yang memberi kelonggaran tersebut.

Ianya tidaklah tetap dengan satu kesesuaian. Syarat ini akan berubah dan anda wajib membuat kajian tentang kelebihan dan kekurangan disebalik harga insurans kereta 3rd party yang diberikan ini.

Berapakah anggaran harga insurans kereta 3rd party ?

Kadar harga insurans kereta 3rd party adalah tidak tetap bergantung kepada :

  1. Umur pemilik kereta
  2. Jenis kereta
  3. CC enjin
  4. Baki peratusan NCD pemilik kereta
  5. Tahun kereta di buat

Namun, jika kita anggarkan, harga insurans kereta 3rd party adalah dalam lingkungan sebanyak RM200 sehingga RM500 untuk kereta jenis biasa tidak termasuk jenis 4×4, Mpv atau Suv.

Anggaran ini adalah untuk anda yang ingin membuat budget insurans kereta murah lebih awal. Jika ia melebihi apa yang dianggarkan, anda kemungkinan ada perbezaan ketara dari segi ciri-ciri yang ditulis di atas.

Adakah harga insurans kereta 3rd party boleh menjadi lebih murah pada tahun akan datang ?

Jika anda sudah membeli insurans dengan harga insurans kereta 3rd party yang murah, ini bermakna pada tahun depan harga tersebut tiada banyak perubahan.

Namun, ia bergantung juga kepada kadar peratusan NCD anda. Jika tahun ini NCD anda 0%, maka harga insurans kereta 3rd party akan pada tahun depan akan lebih rendah sebanyak 25% dan seterusnya sehingga mencapai NCD 55% maximum.

Contoh :

NCD (no claim diskaun)Harga insurans kereta 3rd party
0%RM350
25%RM262
30%RM245
38.33%RM215
45%RM192
55%RM157
Jadual 1

Jadual 1 menunjukkan contoh anggaran harga insurans kereta 3rd party yang bermula dengan NCD 0% dengan harga rm350.

Pada tahun seterusnya ia akan berkurang sehinggalah menjadi rm157 untuk NCD yang penuh.

Harga insurans kereta 3rd party mengikut jenis kereta

1. Harga insurans kereta 3rd party kancil

Sekiranya anda menggunakan kereta perodua kancil, tentunya anda banyak menjimatkan kos terutamanya dari segi penjimatan minyak.

Adakah harga insurans kereta 3rd party kancil ini juga turut memberikan penjimatan juga ? Jawapannya adalah ya.

Di bawah merupakan contoh aku menghidupkan insuran kereta kancil. Harga insurans kereta 3rd party kancil adalah seperti di bawah :

harga insurans kereta 3rd party kancil
Harga insuran kereta 3rd party kancil

Untuk tahun ini, harga insurans keseluruhan yang perlu aku bayar hanyalah sebanyak RM244 sahaja. Tahun depan harga insurans kereta 3rd party kancil ini akan lebih murah kerana peratusan NCD tersebut bakal meningkat kepada 45% dan 2 tahun akan datang akan menjadi 55% (maximum).


Posted

in

by

Tags:

Comments

2 responses to “Harga insurans kereta 3rd party”

  1. […] betul harga insurans kereta 3rd party sangat […]