Kos renew roadtax motor berapa ?

Kos renew roadtax motor. Berapakah jumlah kos yang perlu anda belanjakan sekiranya ingin renew roadtax motor ?

Setiap kos renew roadtax motor di negara kita adalah bergantung kepada berapa cc enjin motor anda.

Semakin besar cc enjin motor anda, maka semakin tinggi kos roadtax motor yang perlu anda keluarkan.

Namun, nilai cc enjin ini adalah terkawal dan boleh anda rujuk pada harga roadtax motor di sini secara lebih lanjut.

Apakah itu kos renew roadtax motor bergantung kepada cc enjin ?

Bagi anda yang belum tahu, cc enjin motor adalah jumlah kuasa yang dihasilkan oleh sesebuah motor.

Seperti yang anda boleh lihat, lain motor lain kelajuan yang boleh ianya hasilkan. Walaupun mempunyai berbeza jenama motor, jika cc enjin sama, maka kos renew roadtax motor juga adalah sama.

Manakala, jika motor mempunyai jenama sama sekali pun, namun cc enjin tidak sama, maka kos renew roadtax motor adalah tidak sama.

Contoh mudah adalah, motor A mempunyai cc enjin sebanyak 150cc. Manakala, cc enjin motor B mempunyai 250cc. Kos renew roadtax motor bagi motor A dan B adalah berbeza.

Siapakah yang menetapkan kos renew roadtax motor ini ?

Penetapan bagi kos renew roadtax motor telah dilakukan oleh pihak kerajaan dan berwajib di negara kita salah satunya adalah pihak JPJ.

Namun, kos renew roadtax motor ini adalah berdasarkan Semenanjung Malaysia sahaja dan tidak termasuk kos renew roadtax motor di Sabah dan Sarawak.

kos renew roadtax motor

Adakah kos renew roadtax motor berubah setiap tahun ?

Penetapan bagi kos renew roadtax motor setakat ini adalah sama bagi setiap tahun.

Contohnya jika sewaktu anda membeli motor, roadtax motor anda berjumlah RM2 untuk tempoh setahun. Maka tahun seterusnya akan sama iaitu berjumlah RM2.

Adakah boleh untuk bayar kos renew roadtax motor melebihi setahun ?

Maksud di sebalik persoalan ini adalah jika anda ingin menghidupkan roadtax motor untuk 2 tahun, 3 tahun atau seterusnya sekali gus.

Jawapannya adalah tidak boleh. Mungkin ada pemilik motor berfikir ingin hidupkan roadtax motor setiap tahun RM2, alang-alang bayar RM10 boleh terus hidupkan roadtax motor untuk 5 tahun.

Namun, perkara ini adalah tidak dibolehkan sama sekali. Kerana ianya berkait rapat dengan tempoh insuran motor yang juga perlu dihidupkan setiap tahun.

Akan terdapat banyak masalah pada masa akan datang terutamanya dari segi claim insuran motor sekiranya anda menghidupkan roadtax motor dan insuran motor sekali gus.

Bagi mengelakkan pada claim insurans motor, pihak berwajib telah menetapkan untuk hidupkan roadtax motor serta insuran motor bagi setiap tahun.


Posted

in

by

Tags: