Harga roadtax kereta toyota Yaris

Harga roadtax kereta toyota yaris. Berapakah harga roadtax kereta bagi kereta yang antara menjadi pilihan utama di negara kita iaitu toyota Yaris ini ?

Semestinya pilihan kepada anak muda zaman sekarang yang ingin memiliki jenama toyota akan memilih kereta yaris sebagai kenderaan pertama.

Dengan harga bagi memiliki toyota yaris agak murah dibandingkan pilihan dalam jenama itu, sudah pasti terdapat senarai menunggu hingga kereta ini keluar baru.

Kereta jenis hatchback ini menjadi pilihan ramai kerana ia menawarkan penjimatan kos terutamanya penggunaan minyak petrol.

Bagaimana pula dengan kos bagi renew roadtax toyota yaris ini ? Adakah memiliki kereta yaris ini mampu memberikan penjimatan dari segi harga roadtax kereta yaris ?

Kenapa perlu menghidupkan roadtax kereta toyota Yaris ?

Setiap tahun roadtax kereta perlu anda perbaharui. Roadtax kereta atau Lesen Kenderaan Malaysia (LKM) atau cukai jalan kereta perlu dibuat supaya anda tidak dikenakan saman semasa melakukan pemanduan di atas jalan raya.

Bukan itu saja, roadtax kereta merupakan cukai jalan yang dikenakan setiap tahun bagi setiap buah kereta yang menggunakan jalan raya.

Roadtax kereta yaris anda penting untuk dihidupkan supaya jika berlaku sebarang kemalangan jalan raya, kereta toyota yaris anda dilindungi tanpa anda mengeluarkan duit dari poket anda dengan kadar yang lebih tinggi.

harga roadtax kereta toyota yaris

Berapa harga roadtax kereta toyota Yaris ?

Jumlah harga roadtax kereta toyota yaris yang perlu anda bayar adalah berdasarkan cc enjin kereta anda. Walaupun kereta yaris anda bersaiz kecil, namun enjinnya didatangi dengan 1500cc atau dikenali 1.5cc .

Dengan jumlah cc enjin inilah harga roadtax kereta toyota yaris anda dapat diketahui iaitu sebanyak RM90 sahaja untuk 1 tahun atau 12 bulan ianya dihidupkan.

Harga cukai jalan raya ini belum termasuk cover insurans kereta yaris anda. Harga roadtax kereta yaris anda adalah terasing dengan insurans kereta yaris kerana ianya perlu dibayar ditempat yang berbeza.

Contohnya, roadtax kereta yaris anda perlu dibuat di JPJ. Manakala, insurans kereta yaris dibeli di branch insurans kereta yang berdaftar.

Adakah boleh jika hanya hidupkan insurans tetapi tidak buat roadtax kereta yaris ?

Untuk pengetahuan anda, roadtax kereta yaris merupakan syarat utama lulus claim jika berlaku kemalangan untuk kereta anda. Tanpa roadtax kereta, maka proses untuk anda mengemukakan claim pada syarikat insurans tidak boleh diteruskan walaupun insurans kereta anda hidup.

Jadi, walaupun insurans kereta yaris anda dibayar dengan mahal, maka claim masih tidak boleh dibuat kerana roadtax kereta yaris anda tidak dihidupkan. Hal ini merupakan satu kerugian besar buat anda sebagai pemilik kereta toyota yaris.


Posted

in

by

Tags: