Apa perlu buat jika lesen P tamat ?

Lesen P tamat tempoh. Adakah terdapat denda lewat renew lesen memandu sekiranya lesen p tamat tempoh melebihi jangka waktu yang ditetapkan ?

Apa perlu buat jika lesen P tamat walaupun seawal 1 hari ? Bagaimana jika anda dah terlepas bagi lesen P tamat tempoh ini ?

Ada ke cara untuk selamatkan lesen P tamat tempoh supaya anda tidak perlu keluarkan lagi duit untuk menjalani ujian memandu dari mula ?

Sebenarnya ada beberapa syarat yang perlu anda ketahui bagi lesen P tamat tempoh ini. Syarat utamanya adalah anda mengikut tempoh waktu yang telah ditetapkan pihak JPJ itu sendiri.

Jika lesen P tamat tempoh ?

Kalau lesen P tamat tempoh seharusnya sebelum itu anda sudah siap sedia bagi menghidupkannya kepada lesen cdl atau dipanggil lesen penuh (full).

Namun, apa perlu buat jika lesen P tamat tempoh sebaiknya sudah melebihi tempoh-tempoh berikut di bawah ?

Ikuti cara dan langkah bagi menguruskan lesen P tamat tempoh anda supaya ianya tidak menjadi masalah kelak kepada anda.

Lesen P tamat tempoh lebih sebulan

Jika lesen P tamat tempoh seharusnya anda perlu paling kurang pun meminta orang terdekat untuk ingatkan.

Penukaran lesen P kepada lesen CDL iaitu lesen penuh sangatlah penting. Hal ini kerana, jika terlewat, ada kemungkinan ianya tidak boleh dibuat oleh pihak JPJ.

Sekiranya lesen P tamat tempoh lebih sebulan dari waktunya hidup lesen P iaitu 2 tahun selepas tarikh anda lulus lesen P, ianya masih boleh dibuat di JPJ.

Namun, ruang dan peluang ini perlu digunakan sebaiknya kerana pihak JPJ masih memberikan kelonggaran.

Lesen P tamat tempoh setahun

Perlu anda perhatikan pada lesen P anda semula. Adakah lesen P tamat tempoh setahun anda betul-betul hampir ataupun telah melepasi tempoh setahun ?

Buat kira-kira melalui tarikh di kalender agar anda tidak melakukan kesilapan. Sekiranya lagi beberapa hari lesen P tamat tempoh setahun, anda masih dibolehkan untuk hidupkan kepada lesen penuh (full).

Lesen P tamat tempoh lebih setahun

Manakala, sekiranya lesen P tamat tempoh lebih setahun telah pun anda kenal pasti melalui kira-kira hari di kalander dengan tepat, anda sudah tidak mempunyai peluang lagi.

Mengikut akta yang telah ditetapkan pihak JPJ, genap sahaja lesen P tamat tempoh lebih setahun walaupun 1 hari, ianya sudah tidak dibenarkan lagi untuk renew lesen P kepada CDL.

Baca selanjutnya : Lambat renew lesen p ke full

apa perlu buat jika lesen p tamat
Lesen P tamat tempoh

Lesen P tamat tempoh 2 tahun atau Lesen P tamat tempoh lebih 2 tahun

Tambahan pula, bagi anda yang lesen P tamat tempoh 2 tahun dan lesen P tamat tempoh lebih 2 tahun dari tarikh akhir yang tertera pada lesen P anda itu juga tidak boleh anda teruskan lesen memandu kepada peringkat seterusnya iaitu CDL.

Bukan sahaja tidak boleh teruskan kepada lesen full, malah lesen P tersebut pun turut tidak boleh digunakan untuk anda memandu di atas jalan raya.

Lesen P tamat tempoh 3 tahun atau Lesen P tamat tempoh lebih 3 tahun

Begitu juga bagi kes lesen P tamat tempoh 3 tahun dan lesen P tamat tempoh lebih 3 tahun. Jika anda masih terleka akan menghidupkan lesen anda pada tahap ini, sangatlah tidak munasabah.

Namun, anda masih mempunyai peluang jika mempunyai alasan yang sangat bagus serta logik diterima oleh pihak JPJ dengan beberapa syarat.

Apa perlu buat jika lesen P tamat tempoh ?

Peluang dan ruang masih terbuka. Pihak JPJ tidaklah begitu kejam sekiranya anda mempunyai alasan yang kukuh disebalik lesen P tamat tempoh anda itu.

Apa perlu buat jika lesen P tamat tempoh sewajarnya ? Rayuan boleh anda buat kepada pihak JPJ itu sendiri dengan membuat rayuan bertulis.

Rujuk JPJ anda yang terdekat bagi meneruskan proses rayuan bertulis ini dibuat. Sekiranya anda gagal menyatakan sebab yang kukuh, lesen memandu anda bakal ditarik semula manakala anda perlu menjalani ujian memandu semula.


Posted

in

by

Tags:

Comments

2 responses to “Apa perlu buat jika lesen P tamat ?”

  1. […] kita lihati lesen p tamat tempoh berapa lama […]

  2. […] Lesen p tamat tempoh bergantung kepada bermulanya tarikh anda lulus ujian dan mendapatkan lesen P itu sendiri. […]