Harga insurans kereta axia berapa ?

Harga insurans kereta axia. Pemilik kereta perodua axia semestinya ingin tahu berapakah harga insurans untuk 1st party yang boleh didapati secara anggaran.

Tahukah anda ada banyak kemungkinan untuk harga insurans kereta ini jauh lebih murah manakala juga sebaliknya jauh lebih tinggi.

Ianya tergantung kepada beberapa aspek yang wajib anda ketahui.

Faktor harga insurans kereta axia boleh dapat murah

1. NCD atau no claim discount

NCD pemilik kereta axia antara penentu harga insurans kereta axia ini menjadi murah atau mahal. Jika anda mempunyai peratusan ncd penuh 55%, ia sangatlah membantu walaupun anda membeli kereta axia yang baru.

Kes-kes ini sekiranya anda membeli kereta axia baru, kemudian membuat alih ncd dari kereta lama kepada kereta baru iaitu kereta axia tersebut.

Syarat utama untuk alihkan alih adalah pemilik kereta lama wajib sama dengan pemilik kereta axia yang baru.

2. Market value kereta axia

Market value sesebuah kereta axia akan turun dari tahun ke tahun. Ada diwajibkan untuk membuat cover insurans mengikut market value tahunan yang ditetapkan.

Boleh untuk anda turunkan market value sedikit, namun, anda dilarang sama sekali untuk turunkan market value sehingga ianya menjadi under value.

Sekiranya anda ingin membuat cover under value, ia merupakan satu tanggungjawab yang amat besar sekiranya jika berlaku kemalangan melebihi had daripada apa yang anda cover itu.

Contohnya, anda membuat cover under value sebanyak rm10,000 untuk kereta axia yang market value tahun tersebut merupakan rm23,500.

Memang betul harga insurans kereta axia dapat lebih murah, tetapi risikonya agak besar sekiranya berlaku kemalangan melebihi rm10,000.

3. Umur pemilik kereta axia

Harga insurans kereta axia turut bergantung kepada umur pemiliknya. Jika terlalu muda atau terlalu tua, harga insurans kereta axia akan menjadi sedikit tinggi atas faktor risiko yang ditetapkan pihak syarikat insurans.

Namun, dari tahun ke tahun sekiranya umur anda dari muda kepada umur yang ditetapkan pihak syarikat insurans tersebut, harga insurans axia anda akan kembali menjadi jauh lebih murah.

Membuat lebih rajin survey untuk dapatkan harga insurans axia lebih berbaloi

Dinasihatkan anda sebagai pemilik kereta axia supaya rajin membuat survey atau kajian terhadap quoatation harga insurans axia dari satu syarikat kepada syarikat insurans yang lain.

Tidak menjadi satu kesalahan sekiranya anda meminta quotation insurans sahaja kerana anda masih lagi tidak setuju untuk membeli insurans axia tersebut.

Cara nak buat anggaran harga insurans kereta axia

Di bawah merupakan contoh yang boleh anda ambil untuk kira harga insurans kereta axia anda :

Perodua Axia tahun 2019Perodua Axia tahun 2020
Market value Rm33,000 Market value rm40,000
NCD 25%NCD 55%
Harga insurans kereta axia adalah
RM600 hingga rm700
Harga insurans kereta axia
adalah rm500 hingga rm600

Jadual di atas merupakan contohnya harga quotation dari 2 jenis tahun kereta yang berbeza. Kereta axia tahun 2019 dan 2020. Ianya merupakan di bawah satu syarikat insurans.

Kedua kereta axia ini mempunyai market value yang berbeza, manakala NCD juga turut berbeza. Namun, harga insurans kereta axia tahun 2020 akan mendapat harga yang lebih murah disebabkan NCD nya yang tinggi walaupun kereta axia tahun 2019 merupakan market value yang lebih rendah.

Anda boleh lihat contoh di atas supaya anda boleh anggarkan berapakah harga insurans kereta axia anda sebelum anda dapat membuat keputusan.

Anda juga boleh mendapatkan harga insurans kereta axia yang berbeza juga sekiranya anda meminta quotation daripada berbeza syarikat insurans.

Bolehkah dapatkan harga insurans kereta axia untuk 3rd party ?

harga insurans kereta axia

Jawapannya adalah bergantung kepada sesebuah syarikat insurans. Lain syarikat insurans, lain terma dan syaratnya.

Jadi, jika anda rajin membuat survey harga insurans kereta axia ini, anda pasti jumpa harga untuk 3rd party.

Namun, untuk buat insurans 3rd party kepada kereta baru adalah tidak digalakkan sama sekali kerana risikonya terlalu tinggi bagi anda sebagai pemilik.

Setelah anda selesai menghidupkan insurans kereta axia, pastikan anda kemudian membuat roadtax kereta axia dalam tempoh 3 hingga 4 hari.


Posted

in

by

Tags:

Comments

2 responses to “Harga insurans kereta axia berapa ?”

  1. […] harga insurans kereta axia sebelum anda bersetuju membuat insurans […]

  2. […] harga insurans kereta axia ini melebihi yang anda sangkakan […]